Laatste nieuwsberichten

Model Porsche 911 nietig

Model Porsche 911 nietig

Om de vormgeving van een product te beschermen als model, gelden er twee eisen. Het ontwerp moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Een product heeft een eigen karakter als het een andere algemene indruk wekt dan de reeds bestaande modellen. De vrijheid die een...

Einde Crocs modelbescherming – nieuw

Einde Crocs modelbescherming – nieuw

De vormgeving van een product is te claimen met een modelrecht. Er gelden daarvoor wel twee eisen. Het model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Die nieuwheid is vaak een probleem. Bij de lancering is namelijk nog niet direct duidelijk of het product een succes...

Wat te tonen? – Modelregistratie Glas Jagermeister

Wat te tonen? – Modelregistratie Glas Jagermeister

Om voor een product modelbescherming te krijgen, moet er een aantal afbeeldingen ingediend worden. De plaatjes moeten in principe het verhaal vertellen. Verder stellen de autoriteiten niet veel eisen. Vrijwel iedere aanvraag wordt geaccepteerd. Problemen ontstaan pas...

Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent

Blokker maakt inbreuk op Chinese partytent

In het bedrijfsleven leeft vaak nog de gedachte dat intellectuele eigendomsrechten in China niets waard zijn. De veronderstelling dat in China alleen maar producten worden nagemaakt, is inmiddels echt wel achterhaald. Steeds vaker staan daar innovatieve bedrijven op...

Happy Cocooning – foto of tekening

Happy Cocooning – foto of tekening

Modellen worden vaak als lijntekening ingediend, maar als textuur of materiaal belangrijk is, dan valt deze geheel weg en is een foto van het product veel beter. Happy Cocooning verkoopt tafelgashaarden. De Cocoon tafels zijn massieve vierkante (of ronde) composieten...

HART – belang merkonderzoek voor registratie merk

HART – belang merkonderzoek voor registratie merk

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische kunsttijdschrift HART. In 2006 had het bedrijf het logo vastgelegd...

Weigering Put Putin In

Weigering Put Putin In

Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld zijn aan tragische gebeurtenissen. Op die manier proberen zij een financieel slaatje te...

TOBLERONE en de Matterhorn

TOBLERONE en de Matterhorn

Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in 2017 een wet aangenomen die nog wat verder gaat. Die wet moet voorkomen...