Soorten merken

Artikel 2.1 van het BVIE geeft  aan wat een merk is. Alle mogelijke tekens kunnen een merk zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld woorden, waaronder namen van personen, of tekeningen, logo’s, letters, cijfers, kleuren, vormen van waren of verpakkingen van waren, filmpjes of geluiden. Er zijn nog wel twee aanvullende eisen. De tekens moeten onderscheidend zijn en ze moeten duidelijk weergegeven kunnen worden in de registers van de overheid.

In praktijk gebruiken bedrijven alle mogelijke tekens om een product of dienst in de markt te zetten. Bij bijvoorbeeld naar Coca Cola. Het bedrijf gebruikt de naam Coca Cola, die wordt in een speciale schrijfwijze gedaan (het logo), de vorm van de fles is herkenbaar (vormmerk), ze gebruiken een slogan om de producten in de markt te zetten, de kleur rood, de rode golf op de flessen. Het gaat dus om veel meer dan alleen een woordmerk. In reclame zien we vaak een speciale tunes, bij apps vaak een kort filmpje,  soms in combinatie met geluid. Daarnaast zijn er nog een aantal vrij nieuwe merken die tegenwoordig ook geclaimd kunnen worden zoals bijvoorbeeld: patroon merken (denk aan Louis Vuitton), korte filmpjes (zonder muziek bijvoorbeeld bij apps)), multimedia merken (beeld en geluid, bijvoorbeeld intro van de james bond films), hologrammen (zegels op bepaalde producten), positie merken (rode zool Louboutin). Als een bedrijf dit soort merken gebruikt in haar communicatie dan is het verstandig deze merken te claimen.

soorten merken woordmerk logo vormmerk geluidsmerk kleurmerk klankmerk positiemerk patroonmerk bewegendbeeld merk