Logo beeldmerk

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een kind dat nog niet kan lezen, kan vaak wel bepaalde producten herkennen aan het logo (bijvoorbeeld de M van McDonalds). Het is daarom verstandig om bescherming hierop te claimen via het merkenrecht.

Logo beeldmerk

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een kind dat nog niet kan lezen, kan vaak wel bepaalde producten herkennen aan het logo (bijvoorbeeld de M van McDonalds). Het is daarom verstandig om bescherming hierop te claimen via het merkenrecht. Een logo/beeldmerk kan bestaan uit de combinatie van woord en beeld (bijvoorbeeld Red Bull met de twee stieren), alleen een beeld (de schelp van Shell) of een simpel grafisch element (de swoosh van Nike).

Mochten de kleuren van het logo erg belangrijk zijn en die kleurstelling consequent gebruikt worden in alle communicatie-uitingen (zoals de website, brochures en advertenties), dan is het verstandig om het logo (ook) in kleur te laten registreren. Als een concurrent een vergelijkbaar merk gaat gebruiken in dezelfde kleuren, dan kan hier gemakkelijker tegen opgetreden worden als het logo ook in de gebruikte kleur is geregistreerd. Als een logo in allemaal verschillende kleuren wordt gebruikt, dan is het gebruikelijk om het logo in zwart-wit te deponeren.

Soorten merken - logo beeldmerk -20120111 EU logo Rolling Stones 010553329