Positiemerk
Positiemerken zijn tekens die worden aangebracht op een vaste plaats op een product. Met een positiemerk krijgt de merkhouder een monopolie op het gebruik van dat merk op die plek.
Positiemerk
Positiemerken zijn tekens die worden aangebracht op een vaste plaats op een product. Met een positiemerk krijgt de merkhouder een monopolie op het gebruik van dat merk op die plek.
Een bekend voorbeeld is de rode zool van de stiletto’s van ontwerper Louboutin. In 2018 heeft het EU-Hof aangegeven dat een positiemerk toch echt iets anders is dan een kleurmerk of een vormmerk.
De vraag was toen of een positiemerk (net zoals een vormmerk) significant moeten afwijken van wat gangbaar is in de betrokken sector. Ook hier heeft het Europese Hof antwoord op gegeven in verband met een merk dat bestond uit grote ronde cirkels. Die ronde cirkels waren aangebracht op bussen en andere voertuigen. Het Hof heeft toen besloten dat er geen extra vereisten zijn voor de acceptatie van positiemerken. Het gaat erom of de consument er een merk in herkent.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk