Positiemerk

Positiemerken zijn tekens die worden aangebracht op een vaste plaats op een product. Met een positiemerk krijgt de merkhouder een monopolie op het gebruik van dat merk op die plek.

Positiemerk

Positiemerken zijn tekens die worden aangebracht op een vaste plaats op een product. Met een positiemerk krijgt de merkhouder een monopolie op het gebruik van dat merk op die plek.

Een bekend voorbeeld is de rode zool van de stiletto’s van ontwerper Louboutin. In 2018 heeft het EU-Hof aangegeven dat een positiemerk toch echt iets anders is dan een kleurmerk of een vormmerk.

De vraag was toen of een positiemerk (net zoals een vormmerk) significant moeten afwijken van wat gangbaar is in de betrokken sector. Ook hier heeft het Europese Hof antwoord op gegeven in verband met een merk dat bestond uit grote ronde cirkels. Die ronde cirkels waren aangebracht op bussen en andere voertuigen. Het Hof heeft toen besloten dat er geen extra vereisten zijn voor de acceptatie van positiemerken. Het gaat erom of de consument er een merk in herkent.

Soorten merken - positiemerk - louboutin rode zool