Voordeel en nadeel beschrijvende merken

Dit betekent dat het publiek zou kunnen denken dat de producten met het merk en de producten met het vergelijkbare teken afkomstig zijn van dezelfde onderneming (directe verwarring) of dat de achterliggende ondernemingen aan elkaar gerelateerd zijn (indirecte verwarring).

Voordeel en nadeel beschrijvende merken

Een beschrijvend merk bestaat uit één of meerdere woorden die een kenmerk van het product beschrijven, zoals de oorsprong, het materiaal of de functie. Het voordeel hiervan is dat het voor consumenten snel duidelijk is waar het bedrijf of product voor staat. Bijvoorbeeld: AUTO RENTAL. Het is direct duidelijk dat het hier gaat om de verhuur van auto’s gaat. Bovendien zijn nieuwe producten of bedrijven met een beschrijvende naam relatief goedkoop en snel in de markt te zetten.

Er zijn echter ook nadelen verbonden aan beschrijvende namen. Als de naam volledig beschrijvend is, is deze bijna niet te monopoliseren en zal het moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om de naam als merk te registreren. Hierdoor is het niet of nauwelijks mogelijk om op te treden tegen het gebruik van een vergelijkbare naam door een concurrent voor een vergelijkbaar product (bijvoorbeeld CAR RENTAL). Concurrenten mogen deze woorden namelijk gebruiken om hun eigen producten of diensten te promoten. Met een beschrijvende naam kan dus snel een unieke positie in de markt worden ingenomen, maar het is moeilijk om deze positie te behouden. Als je toch een dergelijk merk wilt gebruiken, is het verstandig om het merk als logo te registreren (vaak lukt dit wel).

Wat is een merk - beschrijvende merken - minibar