Klankmerken - jingels en TV tunes
Muziek en klanken zijn belangrijke herkenningstekens voor consumenten, denk aan de herkenbare tune van een filmstudio of een reclame. Het regime voor klankmerken is vergelijkbaar met dat van kleurmerken.
Klankmerken – jingels en TV tunes
Muziek en klanken zijn belangrijke herkenningstekens voor consumenten, denk aan de herkenbare tune van een filmstudio of een reclame. Het regime voor klankmerken is vergelijkbaar met dat van kleurmerken. Het moet duidelijk zijn wat er precies als merk wordt geclaimd. In 2003 oordeelde het Europese Hof dat een klankmerk kan worden aangevraagd op basis van een notenbalk. Tegenwoordig kunnen klankmerken ook worden ingediend als geluidsbestand, zoals een MP3-bestand.
Net als bij andere merken moet het klankmerk onderscheidend vermogen hebben. Simpele klanken (bijvoorbeeld 2 identieke tonen) en complexe klanken die langer duren dan ongeveer 15 seconden worden vaak geweigerd als merk. Het geluid van het openen van een blikje frisdrank werd ook geweigerd als klankmerk voor frisdrank omdat het niet onderscheidend genoeg was.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk