Klankmerken - jingels en TV tunes

Muziek en klanken zijn belangrijke herkenningstekens voor consumenten, denk aan de herkenbare tune van een filmstudio of een reclame. Het regime voor klankmerken is vergelijkbaar met dat van kleurmerken.

Klankmerken – jingels en TV tunes

Muziek en klanken zijn belangrijke herkenningstekens voor consumenten, denk aan de herkenbare tune van een filmstudio of een reclame. Het regime voor klankmerken is vergelijkbaar met dat van kleurmerken. Het moet duidelijk zijn wat er precies als merk wordt geclaimd. In 2003 oordeelde het Europese Hof dat een klankmerk kan worden aangevraagd op basis van een notenbalk. Tegenwoordig kunnen klankmerken ook worden ingediend als geluidsbestand, zoals een MP3-bestand.

Net als bij andere merken moet het klankmerk onderscheidend vermogen hebben. Simpele klanken (bijvoorbeeld 2 identieke tonen) en complexe klanken die langer duren dan ongeveer 15 seconden worden vaak geweigerd als merk. Het geluid van het openen van een blikje frisdrank werd ook geweigerd als klankmerk voor frisdrank omdat het niet onderscheidend genoeg was.

soorten merken - klankmerk - fur elise