Model management
- Auteursrecht
- Counterfeit - namaak producten
- Domeinnamen
- Handelsnamen
- Internet - online branding
- Merken
- Merkregistratie
- Modellenrecht
- Octrooibescherming
- Overige - Algemeen
- Parodie
- Pharma
- Portretrecht
- Reclamerecht
- Social Media
Model management
Model management of vormgeving management wordt vaak gedefinieerd als een werkwijze voor vormgevers om een eigen look and feel te geven aan producten zodat die look and feel past bij de identiteit van het bedrijf.
Vanuit de juridische kant kijken we daar anders naar. Hier is modelmanagement richt zich op de vraag hoe een bedrijf waarde kan krijgen en behouden door tijdig en correct vormgevingsaspecten te claimen. Hoe en bij wie worden vormgevingstrajecten uitgezet. Op welke naam staan de modelregistraties, zijn de auteursrechten ook overgedragen aan het bedrijf.
Waar zitten de grootste concurrenten waar wordt de meeste namaak gemaakt en de meeste sales verwacht en hoe kan dan het beste de vormgeving worden geclaimd.
Een totaal ander aspect is om jaarlijks te kijken wat er eigenlijk inmiddels is geregistreerd en of de vlag de lading nog wel dekt. Zijn er mogelijk andere nieuwe producten in de maak, moet hiervoor modelrechten worden geclaimd, wanneer is de marktintroductie en kunnen modelrechten al geclaimd worden terwijl de publicatie hiervan wordt uitgesteld. Hoe kan het beste het model worden aangevraagd in lijn of in foto of in beide varianten en wat wordt er getoond bij een meervoudig model.
Is het noodzakelijk om bij een vernieuwing van een model te kijken of dit nog wel relevant is. Ook al is het model nog niet gebruikt wat zijn de verwachtingen binnen het bedrijf moet dit verlengd worden of juist niet. Op welke manier kan er juist waarde worden toegevoegd aan het bedrijf en op welke wijze kunnen er kosten worden bespaard.
Vanuit modelmanagement kan de IE-portefeuille worden geoptimaliseerd zodat in de toekomst optimaal de modellen ingezet kunnen worden om niet alleen meer afstand te nemen van concurrenten via unieke vormgeving maar ook om op die manier de waarde van een bedrijf te vergroten.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk