Bedrijfsnaam woordmerk

Een bedrijfsnaam kan vaak prima een merk zijn. Vaak worden bepaalde producten onder de bedrijfsnaam aangeboden en altijd geeft het bedrijf adviezen. Op die manier wordt de bedrijfsnaam gebruikt als merk.

Bedrijfsnaam woordmerk

Een bedrijfsnaam kan vaak prima een merk zijn. Vaak worden bepaalde producten onder de bedrijfsnaam aangeboden en altijd geeft het bedrijf adviezen. Op die manier wordt de bedrijfsnaam gebruikt als merk.

Handelsnamen kunnen gebaseerd zijn op de natuurlijke naam van de oprichter(s) (bijvoorbeeld Albert Heijn en Vroom & Dreesman). Nadeel hiervan kan zijn dat wanneer een van de oprichters wegvalt, de naam de lading niet meer dekt. Maar als de naam al lange tijd in gebruik is, bekend is (geworden) en los staat van de oprichter, hoeft dit geen probleem (meer) te zijn. 

Een familienaam zegt natuurlijk niets over het bedrijf zelf, waar het voor staat of diens missie. De kosten bij de lancering zijn daarom vaak hoger dan bij andere namen, omdat in de communicatie in eerste instantie wel uitgelegd moet worden waar het bedrijf of het aangeboden product voor staat. Als alternatief kan er ook gekozen worden voor een fantasienaam of een semi-beschrijvende naam.

Handelsnaamrechten geven vaak een beperkte bescherming zowel wat betreft de producten en diensten die worden aangeboden door het bedrijf als de regionale scope. Een merk geeft een veel betere en ruimere bescherming. Het geeft niet alleen bescherming voor de identieke producten en diensten, maar ook voor soortgelijke producten. Daarnaast strekt de bescherming zich uit tot overeenstemmende merken en reikt de bescherming tot aan de landsgrenzen (in dit geval de Benelux grenzen). Om die reden is het slim de bedrijfsnaam tevens als merk vast te laten leggen.