Merkregistratie nieuwsberichten

Normaal merkgebruik op social media

Normaal merkgebruik op social media

In Europa moet een geregistreerd merk na vijf jaar ook effectief gebruikt worden. Dit gebruik moet echt zijn, gericht op het vinden of behouden van een markt, en symbolisch gebruik volstaat niet. Zoniet, kunnen derden de doorhaling van het merk aanvragen. Tegenwoordig...

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in...

Merkbescherming in Qatar

Merkbescherming in Qatar

Vanaf 3 augustus kan je je merk laten beschermen in Qatar via de Internationale Registratie. Dit systeem is een betaalbare en gemakkelijke manier om je merk te registreren in talloze landen buiten de EU, zoals China, de VS, de Verenigde Arabische Emiraten en Canada....

Bestrijden van Greenwashing/ Milieuclaims in merken

Bestrijden van Greenwashing/ Milieuclaims in merken

Consumenten laten zich steeds vaker verleiden door duurzaamheidsclaims bij hun aankopen. Termen zoals ‘green’, ‘eco’, ‘organisch’ en ‘klimaatneutraal’ suggereren dat producten natuurlijke ingrediënten bevatten of duurzaam zijn geproduceerd. Dit voorjaar is er een...

Lego poppetje geldig vormmerk

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 brengt Lego voor 't eerst bouwpoppetjes uit. De vormgeving is straf en helemaal anders dan eerdere bouwstenen. Daarom registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese Unie. Bij vormmerken zijn er nog een paar andere voorwaarden. Een haakpunt...

Prada patroon – simpel en alledaags.

Prada patroon – simpel en alledaags.

Al vanaf 1913 hanteert Prada een omgekeerde triangel als handelsmerk. De triangel met het label PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. Volgens Prada wordt in de modewereld steeds meer gebruik gemaakt van patronen als...

HART – belang merkonderzoek voor registratie merk

HART – belang merkonderzoek voor registratie merk

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische kunsttijdschrift HART. In 2006 had het bedrijf het logo vastgelegd...

Weigering Put Putin In

Weigering Put Putin In

Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld zijn aan tragische gebeurtenissen. Op die manier proberen zij een financieel slaatje te...

TOBLERONE en de Matterhorn

TOBLERONE en de Matterhorn

Het is algemeen bekend dat staatssymbolen niet gebruikt mogen worden in merken. Reden: de consument kan denken dat de producten/diensten zijn goedgekeurd door de overheid. In Zwitserland is er in 2017 een wet aangenomen die nog wat verder gaat. Die wet moet voorkomen...