Met een merk krijgt een bedrijf het alleenrecht op het gebruik ervan. Wanneer een ander bedrijf een gelijkaardige naam aanvraagt om soortgelijke producten op de markt te brengen, bestaan er verschillende procedures om daartegen op te treden. Een relatief goedkope manier is het indienen van een oppositie bij de merkautoriteiten, met als doel de weigering van de merkregistratie.
In 2013 start Lotus met de productie van haar DINOSAURUS-koekjes (al dan niet met een chocoladelaagje). Om meeliften te voorkomen, registreert het bedrijf zowel het beeldmerk als de ‘facing’ van de verpakking. Wanneer het logo CHOCOSAURUS wordt aangevraagd voor onder meer chocolade en koekjes, dient Lotus oppositie in.
De tegenpartij vindt dit allemaal zwaar overdreven. Chocosaurus is een verzonnen woord, de verpakking ziet er volledig anders uit en in het merkenregister zijn al gelijkaardige namen te vinden zoals BioSaurus en Veganosaurus. De merkautoriteiten zijn echter snel klaar met hun oordeel: beide merknamen bestaan uit tien letters, waarvan de laatste zeven identiek zijn. Het element CHOC is beschrijvend voor chocolade, beide namen tellen vier lettergrepen en verwijzen naar dinosaurussen. De producten overlappen gedeeltelijk. Voor die producten wordt het merk dan ook geweigerd wegens verwarringwekkende gelijkenis.