Nieuws
Laatste nieuwsberichten
Jointrokende zeemeermin bij Starbucks
Parodieën op bekende merken duiken regelmatig op, en dat leidt vaak tot ambras. De verdediging? Meestal een beroep op de vrijheid van meningsuiting of het argument dat het om een toegelaten parodie gaat. In Europa kennen we echter nog geen “parodie-exceptie” in het...
Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile
Een merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Kleuren, vormen, geluiden en filmpjes kunnen ook fungeren als merk. In het geval van kleurmerken kan het echter moeilijk zijn om juridische bescherming te verkrijgen. Merkautoriteiten gaan ervan uit dat consumenten...
Geen Trump-bier wel condooms
In verschillende landen, waaronder de VS, bestaan er regels rond het registreren van een naam. Om te voorkomen dat iemand profiteert van de populariteit van een bekende persoon, moet je kunnen aantonen dat het jouw eigen naam is, of dat je toestemming hebt van die...
ABCORS ABC nr 53
ABCORS ABC nr 53 Klik hier om deze nieuwsbrief te openen
Kerst met M&S en Aldi
In kerst 2020 lanceert M&S een bijzondere ginfles. Als je de fles schudt, vallen eetbare gouden vlokken naar beneden, als sneeuwvlokjes. Onderin de fles zit een LED-lampje dat de gouden vlokken mooi verlicht. M&S heeft het ontwerp van de fles en de...
Er is maar één NIELSON.
Merken geven je een monopolie op het gebruik van een naam voor specifieke producten en diensten, maar dat betekent ook dat er maar één iemand die naam kan gebruiken in relatie tot die producten of die specifieke diensten. Dat kan misbruikt worden, maar ook dat heeft...
Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam
Vanuit een marketingstandpunt lijkt het logisch om bij de lancering van een nieuw merk een naam te kiezen die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Een beschrijvende merknaam heeft dan ook als voordeel dat de consument in één oogopslag begrijpt wat het product...
ABCORS ABC nr 52
ABCORS ABC nr 52 Klik hier om deze nieuwsbrief te openen
Olympische Spelen en Ambush Marketing
Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te...
ABCORS ABC nr 51
ABCORS ABC nr 51 Klik hier om deze nieuwsbrief te openen
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk