Laatste nieuwsberichten

Kerst met M&S en Aldi

Kerst met M&S en Aldi

In kerst 2020 lanceert M&S een bijzondere ginfles. Als je de fles schudt, vallen eetbare gouden vlokken naar beneden, als sneeuwvlokjes. Onderin de fles zit een LED-lampje dat de gouden vlokken mooi verlicht. M&S heeft het ontwerp van de fles en de...

Er is maar één NIELSON.

Er is maar één NIELSON.

Merken geven je een monopolie op het gebruik van een naam voor specifieke producten en diensten, maar dat betekent ook dat er maar één iemand die naam kan gebruiken in relatie tot die producten of die specifieke diensten. Dat kan misbruikt worden, maar ook dat heeft...

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Vanuit een marketingstandpunt lijkt het logisch om bij de lancering van een nieuw merk een naam te kiezen die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Een beschrijvende merknaam heeft dan ook als voordeel dat de consument in één oogopslag begrijpt wat het product...

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te...

Normaal merkgebruik op social media

Normaal merkgebruik op social media

In Europa moet een geregistreerd merk na vijf jaar ook effectief gebruikt worden. Dit gebruik moet echt zijn, gericht op het vinden of behouden van een markt, en symbolisch gebruik volstaat niet. Zoniet, kunnen derden de doorhaling van het merk aanvragen. Tegenwoordig...

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in...

Run op Nitro

Run op Nitro

PUMA heeft het Uniemerk NITRO, dat in 1997 werd aangevraagd, mogen gebruiken voor hun hardloopschoenen. In 2021 lanceerde PUMA de NITRO hardloopschoenenlijn. Een van hun grootste troeven is de tussenzool die geïnjecteerd is met stikstof, een techniek die ook door...