Laatste nieuwsberichten

Jointrokende zeemeermin bij Starbucks

Jointrokende zeemeermin bij Starbucks

Parodieën op bekende merken duiken regelmatig op, en dat leidt vaak tot ambras. De verdediging? Meestal een beroep op de vrijheid van meningsuiting of het argument dat het om een toegelaten parodie gaat. In Europa kennen we echter nog geen “parodie-exceptie” in het...

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Een merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Kleuren, vormen, geluiden en filmpjes kunnen ook fungeren als merk. In het geval van kleurmerken kan het echter moeilijk zijn om juridische bescherming te verkrijgen. Merkautoriteiten gaan ervan uit dat consumenten...

Geen Trump-bier wel condooms

Geen Trump-bier wel condooms

In verschillende landen, waaronder de VS, bestaan er regels rond het registreren van een naam. Om te voorkomen dat iemand profiteert van de populariteit van een bekende persoon, moet je kunnen aantonen dat het jouw eigen naam is, of dat je toestemming hebt van die...

Kerst met M&S en Aldi

Kerst met M&S en Aldi

In kerst 2020 lanceert M&S een bijzondere ginfles. Als je de fles schudt, vallen eetbare gouden vlokken naar beneden, als sneeuwvlokjes. Onderin de fles zit een LED-lampje dat de gouden vlokken mooi verlicht. M&S heeft het ontwerp van de fles en de...

Er is maar één NIELSON.

Er is maar één NIELSON.

Merken geven je een monopolie op het gebruik van een naam voor specifieke producten en diensten, maar dat betekent ook dat er maar één iemand die naam kan gebruiken in relatie tot die producten of die specifieke diensten. Dat kan misbruikt worden, maar ook dat heeft...

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Vanuit een marketingstandpunt lijkt het logisch om bij de lancering van een nieuw merk een naam te kiezen die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Een beschrijvende merknaam heeft dan ook als voordeel dat de consument in één oogopslag begrijpt wat het product...

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te...