Vorm van product als merk

De vorm van een product of een verpakking kan ook een merk zijn. Hoewel veel vormen goed werken als herkenningsteken, is het lastig om hiervoor merkbescherming te krijgen zonder combinatie met een merknaam of logo.

Vorm van product als merk

De vorm van een product of een verpakking kan ook een merk zijn. Hoewel veel vormen goed werken als herkenningsteken, is het lastig om hiervoor merkbescherming te krijgen zonder combinatie met een merknaam of logo.

In de praktijk zijn merkautoriteiten terughoudend in het beschermen van vormmerken. Ze stellen dat het publiek de vorm van een product of verpakking niet herkent als merk en dat deze dus geen onderscheidend vermogen heeft, behalve in branches waar speciale vormen gebruikelijk zijn om producten te promoten (zoals bij parfums of chips). In deze gevallen worden vormmerken meestal geaccepteerd, tenzij het gaat om een zeer gewone vorm of fles.

Volgens de richtlijnen van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) kan alleen een vorm die significant afwijkt van wat gebruikelijk is in de markt een herkomstfunctie vervullen en daardoor onderscheidend vermogen hebben. Om die reden worden vaak vormmerken geweigerd omdat de autoriteiten dan vinden dat het niet voldoende afwijkt van wat er normaal gebruikt wordt.

Als een vorm door intensief en consistent gebruik is ingeburgerd als merk, kan er ook een merkregistratie voor worden aangevraagd, zoals bijvoorbeeld het geval is met de Volkswagen autobus.

soorten merken - vorm product als merk - parfumfles