Merk management
Merk management of brand management wordt vaak gedefinieerd als een strategie van bedrijven om producten of diensten van het bedrijf ni de markt te zetten. Vanuit de juridische kant kijken we daar anders naar. Hier is merkenmanagement meer de vraag hoe een bedrijf merkwaarde wil verkrijgen. Is dat door te werken met hele unieke onderscheidende merken die naast elkaar gebruikt worden. Wat is daarvan het voordeel en wat het nadeel.
Of kiest een bedrijf er juist voor te gaan werken met een super brand waaronder dan allemaal minder belangrijke en vaak dan beschrijvende merken hangen.
Tevens is van belang dat er gekeken wordt naar de gehele communicatie. Welke andere tekens worden er gebruikt, voegen die waarde toe aan het bedrijf. Welke tekens worden als herkenningstekens gebruikt op social media en online. ZIJn en kunnen die tekens geregistreerd worden.. Kunnen deze tekens extra waarde toevoegen of is het gebruik juist kannibaliserend?
Een totaal ander aspect is om jaarlijks te kijken wat er eigenlijk inmiddels is geregistreerd en of de vlag de lading nog wel dekt. Zijn er mogelijk andere nieuwe producten die het bedrijf maakt en vallen nieuwe producten wel onder de huidige merkregistraties (denk aan NFT en activiteiten in de Metaverse).
Is het noodzakelijk de bestaande registratie uit te breiden of moet bij een vernieuwing van een merk juist het merk voor niet alles worden vernieuwd omdat het niet langer meer hiervoor wordt gebruikt. Op welke manier kan er juiste waarde worden toegevoegd aan het bedrijf en op welke wijze kunnen er kosten worden bespaard. Vanuit merkmanagement kan de IE-portefeuille worden geoptimaliseerd zodat in de toekomst optimaal de merken ingezet kunnen worden om de waarde van een bedrijf te vergroten.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk