Slagzin als merk
Een slagzin of slogan is een korte, pakkende uitdrukking die een merkidentiteit of marketingboodschap weergeeft en die bedrijven vaak gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie. Het doel van een slagzin is om de aandacht van consumenten te trekken, de merkherkenning te vergroten en de verkoop te stimuleren.
Slagzin als merk
Een slagzin of slogan is een korte, pakkende uitdrukking die een merkidentiteit of marketingboodschap weergeeft en die bedrijven vaak gebruiken als onderdeel van hun marketingstrategie. Het doel van een slagzin is om de aandacht van consumenten te trekken, de merkherkenning te vergroten en de verkoop te stimuleren.
Voor een slagzin (of slogan) gelden dezelfde regels als voor een woordmerk. Een slagzin moet onderscheidend vermogen hebben: consumenten moeten de slagzin zien als een herkenningsteken van een specifiek bedrijf en niet alleen als een verkoopbevorderende kreet.
Slagzinnen worden eerder als merk geaccepteerd als er woordspelingen gebruikt worden of als er een onverwachte wending in zit, bijvoorbeeld: ‘Wat tank je zelf?’ – van Tango benzinestations. Een slagzin kan ook door intensief en consistent gebruik inburgeren bij de consument en zo als merk worden gezien.
Een banale zin is vaak niet voldoende onderscheidend. Als een slagzin eigenlijk meer een normale zin is en nog niet volop gebruikt wordt, is de kans groot dat de merkautoriteiten de registratie van de slagzin als woordmerk weigeren. Lange en omslachtige slagzinnen worden vaak ook geweigerd als merk, omdat ze niet gemakkelijk te onthouden zijn.
Hele korte en algemene aanprijzingen redden het vaak ook niet, zoals “Best Buy”, omdat deze te algemeen zijn en geen specifieke kenmerken van het merk benadrukken. Een goede slagzin moet vooral onderscheidend zijn als je dit als merk wil registreren.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk