Merkregistratie nieuwsberichten

Airbnb merk deels doorgehaald

Airbnb merk deels doorgehaald

In 2010 liet Airbnb zijn merk registreren voor een hele reeks diensten: van online platform en reclame tot betalingsdiensten en uiteraard de verhuur van tijdelijke logies. In de EU moet een merk wel binnen de vijf jaar effectief gebruikt worden. Anders kunnen derden vragen dat het wordt doorgehaald.

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

’t Gebeurt niet vaak, maar soms krijgt een merk toch een weigering omdat het ingaat tegen de openbare orde. Dat was ook het geval bij het merk SIMON SMOKES voor pluchen speelgoed. Simon Smoke is een van de “Nightmare Critters”, een reeks figuurtjes van Playtime Co. die als tegenhanger dienen van de vrolijke Smiling Critters (fandom.com/wiki).

Rituals-winkels en online shops

Rituals-winkels en online shops

Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk ook laten registreren voor reclame, omdat ze promotie willen maken voor die producten. Maar dat is eigenlijk overbodig. Als je merk geregistreerd is voor een product, mag je daar sowieso reclame voor maken en het ook gewoon verkopen.

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Lotus, bekend van de DINOSAURUS-koekjes, diende oppositie in tegen de aanvraag van het merk CHOCOSAURUS voor gelijkaardige producten zoals chocolade en koekjes. Volgens de merkautoriteiten is er verwarring mogelijk tussen beide merken: ze lijken qua naam sterk op elkaar, verwijzen beide naar dinosaurussen en de producten overlappen deels. Het merk CHOCOSAURUS werd daarom gedeeltelijk geweigerd.

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Een merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Kleuren, vormen, geluiden en filmpjes kunnen ook fungeren als merk. In het geval van kleurmerken kan het echter moeilijk zijn om juridische bescherming te verkrijgen. Merkautoriteiten gaan ervan uit dat consumenten...

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Vanuit een marketingstandpunt lijkt het logisch om bij de lancering van een nieuw merk een naam te kiezen die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Een beschrijvende merknaam heeft dan ook als voordeel dat de consument in één oogopslag begrijpt wat het product...

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te...