Merkregistratie nieuwsberichten

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Lotus, bekend van de DINOSAURUS-koekjes, diende oppositie in tegen de aanvraag van het merk CHOCOSAURUS voor gelijkaardige producten zoals chocolade en koekjes. Volgens de merkautoriteiten is er verwarring mogelijk tussen beide merken: ze lijken qua naam sterk op elkaar, verwijzen beide naar dinosaurussen en de producten overlappen deels. Het merk CHOCOSAURUS werd daarom gedeeltelijk geweigerd.

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Een merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Kleuren, vormen, geluiden en filmpjes kunnen ook fungeren als merk. In het geval van kleurmerken kan het echter moeilijk zijn om juridische bescherming te verkrijgen. Merkautoriteiten gaan ervan uit dat consumenten...

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Bouwbakkie, nadeel beschrijvende naam

Vanuit een marketingstandpunt lijkt het logisch om bij de lancering van een nieuw merk een naam te kiezen die meteen duidelijk maakt waar het om gaat. Een beschrijvende merknaam heeft dan ook als voordeel dat de consument in één oogopslag begrijpt wat het product...

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Olympische Spelen en Ambush Marketing

Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te...

Normaal merkgebruik op social media

Normaal merkgebruik op social media

In Europa moet een geregistreerd merk na vijf jaar ook effectief gebruikt worden. Dit gebruik moet echt zijn, gericht op het vinden of behouden van een markt, en symbolisch gebruik volstaat niet. Zoniet, kunnen derden de doorhaling van het merk aanvragen. Tegenwoordig...

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Positiemerk gele stiksels boots nietig

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in...

Merkbescherming in Qatar

Merkbescherming in Qatar

Vanaf 3 augustus kan je je merk laten beschermen in Qatar via de Internationale Registratie. Dit systeem is een betaalbare en gemakkelijke manier om je merk te registreren in talloze landen buiten de EU, zoals China, de VS, de Verenigde Arabische Emiraten en Canada....

Bestrijden van Greenwashing/ Milieuclaims in merken

Bestrijden van Greenwashing/ Milieuclaims in merken

Consumenten laten zich steeds vaker verleiden door duurzaamheidsclaims bij hun aankopen. Termen zoals ‘green’, ‘eco’, ‘organisch’ en ‘klimaatneutraal’ suggereren dat producten natuurlijke ingrediënten bevatten of duurzaam zijn geproduceerd. Dit voorjaar is er een...

Lego poppetje geldig vormmerk

Lego poppetje geldig vormmerk

In 1974 brengt Lego voor 't eerst bouwpoppetjes uit. De vormgeving is straf en helemaal anders dan eerdere bouwstenen. Daarom registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese Unie. Bij vormmerken zijn er nog een paar andere voorwaarden. Een haakpunt...