Laatste nieuwsberichten

Cultureel erfgoed: Prada en Adidas

Cultureel erfgoed: Prada en Adidas

Geografische aanduidingen – je weet wel, die labels die zeggen dat Champagne écht uit Frankrijk komt of dat Goudse kaas alleen uit Gouda mag komen – dienen als een soort kwaliteitsstempel. Ze beschermen streekproducten met een rijke geschiedenis, vakmanschap en traditie. Vanaf 1 december kan zo’n erkenning ook worden aangevraagd voor ambachtelijke en industriële producten. En eerlijk gezegd: dat werd tijd.

Airbnb merk deels doorgehaald

Airbnb merk deels doorgehaald

In 2010 liet Airbnb zijn merk registreren voor een hele reeks diensten: van online platform en reclame tot betalingsdiensten en uiteraard de verhuur van tijdelijke logies. In de EU moet een merk wel binnen de vijf jaar effectief gebruikt worden. Anders kunnen derden vragen dat het wordt doorgehaald.

Heisa om het merk SAPPH                                                                        

Heisa om het merk SAPPH                                                                        

Het lingerie- en badmodemerk SAPPH ligt opnieuw onder vuur. Niet omwille van de ondeugende reclames die vroeger zoveel stof deden opwaaien, maar omdat de webshop klanten schromelijk misleidt. Bestellingen verdwijnen in het niets en de uitbater, Ultracool, blijkt compleet onbereikbaar. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) is zelfs een onderzoek gestart naar wat er precies aan de hand is.

LACOSTE CROCODILE

LACOSTE CROCODILE

Wanneer een merk wereldwijd wordt uitgerold, steken er vaak problemen de kop op. Soms blijkt dat aan de andere kant van de wereld al een gelijkaardig merk geregistreerd is. Omdat het niet bepaald interessant is om overal ter wereld met andere merknamen of logo’s te werken, besluiten beide partijen dan soms om naast elkaar te blijven bestaan — weliswaar onder bepaalde voorwaarden.

GAME OF THRONES – DÖNER

GAME OF THRONES – DÖNER

Game of Thrones is één van de populairste reeksen van HBO. Sinds de lancering in 2011 is de serie alleen maar aan populariteit blijven winnen. Dat resulteerde in maar liefst 159 Emmy-nominaties (waarvan 59 gewonnen) en een vermelding in het Guinness World Record als...

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

’t Gebeurt niet vaak, maar soms krijgt een merk toch een weigering omdat het ingaat tegen de openbare orde. Dat was ook het geval bij het merk SIMON SMOKES voor pluchen speelgoed. Simon Smoke is een van de “Nightmare Critters”, een reeks figuurtjes van Playtime Co. die als tegenhanger dienen van de vrolijke Smiling Critters (fandom.com/wiki).

Facebookpost fataal voor modelbescherming

Facebookpost fataal voor modelbescherming

Wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt, botst de communicatieafdeling vaak met de juridische dienst. Vanuit zakelijk standpunt wil een bedrijf zo rap mogelijk naar buiten komen met de nieuwe innovatie om er meteen de vruchten van te plukken. De juridische dienst daarentegen wil alles waterdicht maken zodat concurrenten er niet mee gaan lopen. Die belangen kunnen serieus in elkaars weg zitten.