Nieuws
Laatste nieuwsberichten
Facebookpost fataal voor modelbescherming
Wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt, botst de communicatieafdeling vaak met de juridische dienst. Vanuit zakelijk standpunt wil een bedrijf zo rap mogelijk naar buiten komen met de nieuwe innovatie om er meteen de vruchten van te plukken. De juridische dienst daarentegen wil alles waterdicht maken zodat concurrenten er niet mee gaan lopen. Die belangen kunnen serieus in elkaars weg zitten.
Poppers zijn geen parfumgeurtjes
Wat gebeurt er als een merk niet wordt aangevraagd voor de juiste producten? Funline verkoopt poppers (als eindproduct) onder het merk JUNGLE PREMIUM aan consumenten.
Kunststof hondenmand, inspiratie of imitatie?
In 2017 lanceert Basil een nieuwe kunststof hondenfietsmand: de BUDDY. De oude modellen waren immers onhygiënisch, niet weerbestendig en nogal zwaar. Omdat het ontwerp van de Buddy vernieuwend is en een eigen karakter heeft, werd de vorm vastgelegd als model.
Abcor schittert opnieuw in de ranking van IP STARS
Na onze zilveren vermelding in de WTR1000 (World Trademark Review 2025) mogen we dit jaar opnieuw trots aankondigen dat Abcor een plaats heeft veroverd in de ranking van IP STARS!
Rituals-winkels en online shops
Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk ook laten registreren voor reclame, omdat ze promotie willen maken voor die producten. Maar dat is eigenlijk overbodig. Als je merk geregistreerd is voor een product, mag je daar sowieso reclame voor maken en het ook gewoon verkopen.
Monopolie op de kersenverpakking
Een merk is véél meer dan alleen een naam of een schoon logo. Ook een verpakking, een geluidje of zelfs een vorm kan als merk beschermd worden. Handig, want zo krijgt de eigenaar het alleenrecht om die specifieke teken te gebruiken. Maar hoe ver gaat die bescherming eigenlijk?
ABCORS ABC nr 55
Klik hier om deze nieuwsbrief te openen
EK-wedstrijd in eetcafé – duur rondje
Tijdens grote sportevenementen is het voor horecazaken aantrekkelijk om klanten te laten meegenieten van de wedstrijd. Maar mag dat eigenlijk zomaar?
Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit
De Tour de France is veel meer dan een wielerwedstrijd. Het is een wereldwijd symbool van sport, passie en Franse trots. Niet verwonderlijk dus dat de organisator, Société du Tour de France (STF), al jaren actief haar merk beschermt. Niet enkel de naam Tour de France,...
Calvé op de vingers getikt voor misleidende duurzaamheidsclaim
Unilever benadrukt graag dat de ingrediënten van haar producten op een duurzame manier geteeld worden. Daarvoor heeft ze zelfs haar eigen duurzaam landbouwprogramma in het leven geroepen. Omdat de leveranciers van Calvé-pinda’s meedoen aan dat programma, staat er op de potten pindakaas een logo: “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s.” Achteraan de pot vind je een QR-code die leidt naar meer uitleg.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk