Nieuws
Laatste nieuwsberichten
LACOSTE CROCODILE
Wanneer een merk wereldwijd wordt uitgerold, steken er vaak problemen de kop op. Soms blijkt dat aan de andere kant van de wereld al een gelijkaardig merk geregistreerd is. Omdat het niet bepaald interessant is om overal ter wereld met andere merknamen of logo’s te werken, besluiten beide partijen dan soms om naast elkaar te blijven bestaan — weliswaar onder bepaalde voorwaarden.
GAME OF THRONES – DÖNER
Game of Thrones is één van de populairste reeksen van HBO. Sinds de lancering in 2011 is de serie alleen maar aan populariteit blijven winnen. Dat resulteerde in maar liefst 159 Emmy-nominaties (waarvan 59 gewonnen) en een vermelding in het Guinness World Record als...
IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie
Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.
Simon Smokes in strijd met openbare orde
’t Gebeurt niet vaak, maar soms krijgt een merk toch een weigering omdat het ingaat tegen de openbare orde. Dat was ook het geval bij het merk SIMON SMOKES voor pluchen speelgoed. Simon Smoke is een van de “Nightmare Critters”, een reeks figuurtjes van Playtime Co. die als tegenhanger dienen van de vrolijke Smiling Critters (fandom.com/wiki).
Facebookpost fataal voor modelbescherming
Wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt, botst de communicatieafdeling vaak met de juridische dienst. Vanuit zakelijk standpunt wil een bedrijf zo rap mogelijk naar buiten komen met de nieuwe innovatie om er meteen de vruchten van te plukken. De juridische dienst daarentegen wil alles waterdicht maken zodat concurrenten er niet mee gaan lopen. Die belangen kunnen serieus in elkaars weg zitten.
Poppers zijn geen parfumgeurtjes
Wat gebeurt er als een merk niet wordt aangevraagd voor de juiste producten? Funline verkoopt poppers (als eindproduct) onder het merk JUNGLE PREMIUM aan consumenten.
Kunststof hondenmand, inspiratie of imitatie?
In 2017 lanceert Basil een nieuwe kunststof hondenfietsmand: de BUDDY. De oude modellen waren immers onhygiënisch, niet weerbestendig en nogal zwaar. Omdat het ontwerp van de Buddy vernieuwend is en een eigen karakter heeft, werd de vorm vastgelegd als model.
Abcor schittert opnieuw in de ranking van IP STARS
Na onze zilveren vermelding in de WTR1000 (World Trademark Review 2025) mogen we dit jaar opnieuw trots aankondigen dat Abcor een plaats heeft veroverd in de ranking van IP STARS!
Rituals-winkels en online shops
Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk ook laten registreren voor reclame, omdat ze promotie willen maken voor die producten. Maar dat is eigenlijk overbodig. Als je merk geregistreerd is voor een product, mag je daar sowieso reclame voor maken en het ook gewoon verkopen.
Monopolie op de kersenverpakking
Een merk is véél meer dan alleen een naam of een schoon logo. Ook een verpakking, een geluidje of zelfs een vorm kan als merk beschermd worden. Handig, want zo krijgt de eigenaar het alleenrecht om die specifieke teken te gebruiken. Maar hoe ver gaat die bescherming eigenlijk?
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk