Laatste nieuwsberichten

Facebookpost fataal voor modelbescherming

Facebookpost fataal voor modelbescherming

Wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt, botst de communicatieafdeling vaak met de juridische dienst. Vanuit zakelijk standpunt wil een bedrijf zo rap mogelijk naar buiten komen met de nieuwe innovatie om er meteen de vruchten van te plukken. De juridische dienst daarentegen wil alles waterdicht maken zodat concurrenten er niet mee gaan lopen. Die belangen kunnen serieus in elkaars weg zitten.

Kunststof hondenmand, inspiratie of imitatie?

Kunststof hondenmand, inspiratie of imitatie?

In 2017 lanceert Basil een nieuwe kunststof hondenfietsmand: de BUDDY. De oude modellen waren immers onhygiënisch, niet weerbestendig en nogal zwaar. Omdat het ontwerp van de Buddy vernieuwend is en een eigen karakter heeft, werd de vorm vastgelegd als model.

Rituals-winkels en online shops

Rituals-winkels en online shops

Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk ook laten registreren voor reclame, omdat ze promotie willen maken voor die producten. Maar dat is eigenlijk overbodig. Als je merk geregistreerd is voor een product, mag je daar sowieso reclame voor maken en het ook gewoon verkopen.

Monopolie op de kersenverpakking

Monopolie op de kersenverpakking

Een merk is véél meer dan alleen een naam of een schoon logo. Ook een verpakking, een geluidje of zelfs een vorm kan als merk beschermd worden. Handig, want zo krijgt de eigenaar het alleenrecht om die specifieke teken te gebruiken. Maar hoe ver gaat die bescherming eigenlijk?

Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit

Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit

De Tour de France is veel meer dan een wielerwedstrijd. Het is een wereldwijd symbool van sport, passie en Franse trots. Niet verwonderlijk dus dat de organisator, Société du Tour de France (STF), al jaren actief haar merk beschermt. Niet enkel de naam Tour de France,...

Calvé op de vingers getikt voor misleidende duurzaamheidsclaim

Calvé op de vingers getikt voor misleidende duurzaamheidsclaim

Unilever benadrukt graag dat de ingrediënten van haar producten op een duurzame manier geteeld worden. Daarvoor heeft ze zelfs haar eigen duurzaam landbouwprogramma in het leven geroepen. Omdat de leveranciers van Calvé-pinda’s meedoen aan dat programma, staat er op de potten pindakaas een logo: “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s.” Achteraan de pot vind je een QR-code die leidt naar meer uitleg.