Nieuws
Laatste nieuwsberichten
ABCORS ABC nr 55
Klik hier om deze nieuwsbrief te openen
EK-wedstrijd in eetcafé – duur rondje
Tijdens grote sportevenementen is het voor horecazaken aantrekkelijk om klanten te laten meegenieten van de wedstrijd. Maar mag dat eigenlijk zomaar?
Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit
De Tour de France is veel meer dan een wielerwedstrijd. Het is een wereldwijd symbool van sport, passie en Franse trots. Niet verwonderlijk dus dat de organisator, Société du Tour de France (STF), al jaren actief haar merk beschermt. Niet enkel de naam Tour de France,...
Calvé op de vingers getikt voor misleidende duurzaamheidsclaim
Unilever benadrukt graag dat de ingrediënten van haar producten op een duurzame manier geteeld worden. Daarvoor heeft ze zelfs haar eigen duurzaam landbouwprogramma in het leven geroepen. Omdat de leveranciers van Calvé-pinda’s meedoen aan dat programma, staat er op de potten pindakaas een logo: “Wij gebruiken duurzaam geteelde pinda’s.” Achteraan de pot vind je een QR-code die leidt naar meer uitleg.
“Lego-bloemen” bij Wibra: dat liep niet van een leien dakje
Lego is al jaren speelgoed voor jong en oud, maar tegenwoordig mikken ze ook op volwassenen. Denk maar aan de LEGO Botanical Collection, waarmee je zelf bloemen kan bouwen met die typische blokjes. En ja, Lego heeft niet enkel z’n merk beschermd, maar ook het ontwerp...
LANCÔME VS NINÔME:
Sinds 1935 brengt L’Oréal wereldwijd huidverzorgingsproducten op de markt onder het merk LANCÔME. Wanneer het nieuwe cosmeticamerk NINÔME gelanceerd wordt (onder andere via de sociale mediakanalen van fotomodel Kim Feenstra), eist L’Oréal een verbod.
EU Design Reform Package
Binnen de Europese Unie treedt dit jaar de nieuwe EU-modelwetgeving in werking. Het doel is om het modellenrecht beter af te stemmen op de huidige en toekomstige realiteit. Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Restyling en registratie logo
Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.
Verbod op Aldi geurstokhouders binnen 4 uur
Rituals Cosmetics lanceert in 2019 een nieuwe lijn geurstokhouders. Om de unieke vorm van dit product te beschermen, wordt meteen een Gemeenschapsmodel aangevraagd.
Dinosaurus verplettert Chocosaurus
Lotus, bekend van de DINOSAURUS-koekjes, diende oppositie in tegen de aanvraag van het merk CHOCOSAURUS voor gelijkaardige producten zoals chocolade en koekjes. Volgens de merkautoriteiten is er verwarring mogelijk tussen beide merken: ze lijken qua naam sterk op elkaar, verwijzen beide naar dinosaurussen en de producten overlappen deels. Het merk CHOCOSAURUS werd daarom gedeeltelijk geweigerd.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk