Merken nieuwsberichten

GAME OF THRONES – DÖNER

GAME OF THRONES – DÖNER

Game of Thrones is één van de populairste reeksen van HBO. Sinds de lancering in 2011 is de serie alleen maar aan populariteit blijven winnen. Dat resulteerde in maar liefst 159 Emmy-nominaties (waarvan 59 gewonnen) en een vermelding in het Guinness World Record als...

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

Simon Smokes in strijd met openbare orde                                                                      

’t Gebeurt niet vaak, maar soms krijgt een merk toch een weigering omdat het ingaat tegen de openbare orde. Dat was ook het geval bij het merk SIMON SMOKES voor pluchen speelgoed. Simon Smoke is een van de “Nightmare Critters”, een reeks figuurtjes van Playtime Co. die als tegenhanger dienen van de vrolijke Smiling Critters (fandom.com/wiki).

Rituals-winkels en online shops

Rituals-winkels en online shops

Een merk wordt aangevraagd voor bepaalde producten en/of diensten. Sommige klanten willen het merk ook laten registreren voor reclame, omdat ze promotie willen maken voor die producten. Maar dat is eigenlijk overbodig. Als je merk geregistreerd is voor een product, mag je daar sowieso reclame voor maken en het ook gewoon verkopen.

Monopolie op de kersenverpakking

Monopolie op de kersenverpakking

Een merk is véél meer dan alleen een naam of een schoon logo. Ook een verpakking, een geluidje of zelfs een vorm kan als merk beschermd worden. Handig, want zo krijgt de eigenaar het alleenrecht om die specifieke teken te gebruiken. Maar hoe ver gaat die bescherming eigenlijk?

Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit

Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit

De Tour de France is veel meer dan een wielerwedstrijd. Het is een wereldwijd symbool van sport, passie en Franse trots. Niet verwonderlijk dus dat de organisator, Société du Tour de France (STF), al jaren actief haar merk beschermt. Niet enkel de naam Tour de France,...

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.