Laatste nieuwsberichten

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Restyling en registratie logo                                                                                                    

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Dinosaurus verplettert Chocosaurus

Lotus, bekend van de DINOSAURUS-koekjes, diende oppositie in tegen de aanvraag van het merk CHOCOSAURUS voor gelijkaardige producten zoals chocolade en koekjes. Volgens de merkautoriteiten is er verwarring mogelijk tussen beide merken: ze lijken qua naam sterk op elkaar, verwijzen beide naar dinosaurussen en de producten overlappen deels. Het merk CHOCOSAURUS werd daarom gedeeltelijk geweigerd.

Merkenjurist of Chat GPT?

Merkenjurist of Chat GPT?

De Benelux-merkenautoriteiten hebben waarschijnlijk voor het eerst ter wereld een beslissing moeten nemen in een merkenprocedure waarbij de verweerder zich laat vertegenwoordigen door Chat GPT. Merkhouders mogen zich laten vertegenwoordigen bij de autoriteiten, en in...

Jointrokende zeemeermin bij Starbucks

Jointrokende zeemeermin bij Starbucks

Parodieën op bekende merken duiken regelmatig op, en dat leidt vaak tot ambras. De verdediging? Meestal een beroep op de vrijheid van meningsuiting of het argument dat het om een toegelaten parodie gaat. In Europa kennen we echter nog geen “parodie-exceptie” in het...

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Kleurmerken: Geel van Chocomel en Roze van T-Mobile

Een merk is veel meer dan alleen een naam of logo. Kleuren, vormen, geluiden en filmpjes kunnen ook fungeren als merk. In het geval van kleurmerken kan het echter moeilijk zijn om juridische bescherming te verkrijgen. Merkautoriteiten gaan ervan uit dat consumenten...