Merkregistratie

Bij de start van een bedrijf of de ontwikkeling van een nieuw product, moet nagedacht worden over de naam gebruik gaat worden voor het bedrijf of het nieuwe product.

Merkregistratie

Bij de start van een bedrijf of de ontwikkeling van een nieuw product, moet nagedacht worden over de naam gebruik gaat worden voor het bedrijf of het nieuwe product. Naast het creatieve proces wordt er ontzettend veel geld gestoken om het bedrijf/ product in de markt te zetten. Het laatste waar je dan op zit te wachten is problemen. Mag en kan de naam wel gebruikt worden. Daarom doe altijd eerst onderzoek en indien dat positief is, registreer dan direct de naam. Een merkregistratie geeft het bedrijf een monopolie op het gebruik van dat teken. Check dus welke merken er gebruikt worden en maak dan een prioriteit welke merken er geclaimd moeten worden. Alleen het woordmerk, of ook het logo en is er een slagzin of is het product op een speciale manier vormgegeven?

Bedenk dat merkrechten in de Benelux niet ontstaan door gebruik maar door registratie. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf als eerste met merk vastlegt voor de [producten en diensten waarvoor je dit wilt gaan gebruiken. Alleen dan kan je anderen verbieden een vergelijkbaar teken te gaan gebruiken.Een merkregistratie geeft daarom een veel ruimere bescherming dan de bescherming die uitgaat van de gebruikte handelsnaam. Een handelsnaam geeft vaak beperkte regionale bescherming. Daardoor kan er tussentijd een andere onderneming starten die dezelfde naam gaat gebruiken. Dat geeft nog meer problemen als dat latere bedrijf deze naam als merk laat registreren. Verdere uitbreiding van het gebruik van de (oudere) handelsnaam kan door die andere onderneming dan in beginsel worden tegengegaan met de merkregistratie in de hand. Anticipeer hierop en laat daarom de handelsnaam als merk registreren zodat het bedrijf ongestoord kan expanderen tot aan de landsgrenzen.

Een merkregistratie is een goede basis om te kunnen expanderen. Denk daarbij ook aan verkoop via marktplaatsen, Amzon, Bol en Etsy. Daarnaast kan een merk worden geëxploiteerd. Er kunnen bijvoorbeeld licenties worden verstrekt. aan partijen die ook dat merk willen gebruiken. Er kan dus geld worden verdiend met een merkregistratie. Voor een handelsnaam geldt dat niet of in mindere mate (als bijvoorbeeld sprake is van een franchiseorganisatie). Een handelsnaam is altijd verbonden met de onderneming zelf en kan daarvan niet losgekoppeld worden.

Daarnaast wordt een merkregistratie vaak ingezet bij kwesties. Hoe meer het bedrijf/ product een succes wordt, des te meer er inbreuk op gemaakt gaat worden. Enerzijds is dat puur namaak wat (online) wordt aangeboden maar een merkregistratie geeft ook een goede basis om aanhakend gebruik aan te pakken. Een merkregistratie geeft namelijk niet alleen bescherming tegen identieke merken maar ook tegen vergelijkbare (overeenstemmende) merken die gebruikt worden voor dezelfde of soortgelijke producten. Merkregistraties zijn vaak ook doorslaggevend in domeinnaam kwesties. Een van de criteria is bijvoorbeeld wanneer het merk is aangevraagd en wanneer een domeinnaam (met dit merk erin) is geregistreerd. Daarnaast kunnen soms domeinnamen op voorhand aangevraagd worden als het bedrijf hiervoor ook een merk heeft.

merkregistratie logo telenet