Patroonmerken
Bij patroonmerken gaat het om merken die uitsluitend bestaan uit een reeks elementen die op regelmatige wijze (in een patroon) herhaald worden.
Patroonmerken
Bij patroonmerken gaat het om merken die uitsluitend bestaan uit een reeks elementen die op regelmatige wijze (in een patroon) herhaald worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bekend patroon wat gebruikt wordt in de kleding of op tassen. Aan de hand van dit patroon herkent de consument het merk (bijvoorbeeld Louis Vuitton patroon op tassen)
Zoals voor alle non-traditionele merken (zoals: vormmerken, kleur- en klankmerken) geldt dat ook hier dat de aanvraag van patronen als merk vaak wordt geweigerd omdat het patroon volgens de autoriteiten geen onderscheidend vermogen heeft. De Benelux autoriteiten accepteren vaak sneller dit soort merken dan de Europese merkautoriteiten.
Merkenrecht
Wat is een merk
Merkonderzoek
Inbreuk op merk
Soorten merken
Beschermingsgebied merken
Wat is een merk
Verwarringsgevaar
Beschrijvende merken
Wettelijk verschillende merken
Beschermde oorsprongsbenaming
Openbare orde en goede zeden
Gebruik staatssymbolen
Misleidende merken
Licentieovereenkomst merk
Merkonderzoek
Merkonderzoek bedrijfsnaam
Merkonderzoek productnaam
Merkonderzoek logo
Merkonderzoek slogan
Inbreuk op merk
Merk inbreuk online
Merk inbreuk notice and take down
Soorten merken
Bedrijfsnaam woordmerk
Productnaam woordmerk
Logo beeldmerk
Portret merk
Slagzin als merk
Vorm van product als merk
Positiemerk
Winkelinrichting als merk
Kleurmerken
Klankmerken
Bewegingsmerken
Multimediamerken
Hologram merken
Patroonmerken
Beschermingsgebied merken
Nationaal merk
Benelux merk
Europese Unie merk
Internationaal merk
Wereldwijd merk