Kleurmerken

In 2004 heeft het Europese Hof geoordeeld dat een kleur als merk kan worden geregistreerd, maar er moet wel duidelijk worden aangegeven hoe de kleur in de praktijk zal worden gebruikt. Abstracte en contourloze kleuren of kleurencombinaties kunnen als merk worden geregistreerd, mits de merkaanvraag “een systematische schikking bevat die de betrokken kleuren op van tevoren bepaalde en duurzame wijze met elkaar in verbinding brengt.”

Kleurmerken

In 2004 heeft het Europese Hof geoordeeld dat een kleur als merk kan worden geregistreerd, maar er moet wel duidelijk worden aangegeven hoe de kleur in de praktijk zal worden gebruikt. Abstracte en contourloze kleuren of kleurencombinaties kunnen als merk worden geregistreerd, mits de merkaanvraag “een systematische schikking bevat die de betrokken kleuren op van tevoren bepaalde en duurzame wijze met elkaar in verbinding brengt.”

De gewone vorm- en contourloze nevenschikking van twee of meer kleuren of het noemen van twee of meer kleuren ‘in alle denkbare vormen’, voldoet hier niet aan.. Een afbeelding met twee kleuren en een eenvoudige beschrijving is dus niet genoeg. Daarom worden merkaanvragen die bestaan uit kleurencombinaties vaak geweigerd.

In de praktijk accepteren merkautoriteiten kleuren of kleurencombinaties als merk alleen als er sprake is van uitzonderlijk kleurgebruik (bijvoorbeeld fluorescerend roze camouflagekleding voor soldaten). Anders wordt het merk geacht geen onderscheidend vermogen te hebben. Dit komt in de praktijk zelden voor.

Meestal ontstaan gerechtvaardigde kleurenclaims door inburgering: het intensief en consequent gebruik van een bepaalde kleur. Hierdoor gaat het publiek de kleur zien als een herkenningsteken. Bijvoorbeeld de roze kleur van T-Mobile of het geel/groen van BP.