DISMALAND vs Disney

Parodie

Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie beroept de kunstenaar zich op de ‘vrijheid van meningsuiting’ en in veel zaken is dit voor de rechter doorslaggevend. Gezien alle media-aandacht (en online discussies) besluiten bedrijven vaak stil te zitten totdat de storm is overgewaaid.

In augustus is DISMALAND opengegaan in Engeland. Een satirisch pretpark (kunstproject), ontworpen en bedacht door de Britse graffiti kunstenaar Banksy. Aan het project werken vijftig kunstenaars mee uit zeventien landen, onder wie Jenny Holzer, Jimmy Cauty and Damien Hirst. Het tijdelijke project (ca. dertig dagen open) kon worden bezocht door maximaal vierduizend bezoekers per dag en was binnen no-time uitverkocht.

Veel werken refereren naar Disney, zoals het logo (het kasteel, alleen dit keer afgebrand), de vervormde zeemeermin prinses Ariel en de gidsen die met Mickey Mouse oren opliepen. Desondanks weigert Disney commentaar te geven op het kunstproject, terwijl het bedrijf de naam heeft streng haar merkrechten te handhaven (met acties tegen de Mickey Mouse oren van EDM DJ Deadmau5). Gezien alle internationale aandacht mogelijk wel de beste strategie. (Bron beeld: Independent)