Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld zijn aan tragische gebeurtenissen. Op die manier proberen zij een financieel slaatje te slaan uit soms uitermate trieste gebeurtenissen (denk aan bijvoorbeeld aan JE SUIS CHARLIE). De oorlog in de Oekraïne lijkt vergelijkbare acties op te roepen.
Tot op heden werden dit soort merken vaak geweigerd, omdat het teken geen onderscheidend vermogen heeft. De tekens zijn zo algemeen bekend dat niemand daar een merk in herkent.
Het EUIPO (en ook wat nationale kantoren) gooit nu het roer om. Recent is het merk PUT PUTIN IN geweigerd. Reden: het teken is in strijd met de goede zeden, hoe de samenleving naar een merk kijkt.
Vaak gaat het dan om tekens die racistisch, godslasterlijk, discriminerend, aanstootgevend zijn of die bijvoorbeeld drugs promoten. Het EUIPO voegt hier nu een nieuwe regel aan toe. Het is ook in strijd met de goede zeden als de aanvrager tragische gebeurtenissen gebruikt voor commercieel gewin (zelfs als het publiek het teken positief ziet).
De oorlog in de Oekraïne heeft geleid tot een stroom van vluchtelingen, duizenden doden en is zo’n tragische gebeurtenis. Put Putin In verwijst naar de rol van Poetin in deze oorlog. Het merk wordt geweigerd. Het merk Zelensky voor wodka werd in diverse landen om een vergelijkbare reden geweigerd.