Prada patroon – simpel en alledaags.

Merkregistratie

Al vanaf 1913 hanteert Prada een omgekeerde triangel als handelsmerk. De triangel met het label PRADA is als merk geregistreerd, net zoals het logo van de losse triangel. Volgens Prada wordt in de modewereld steeds meer gebruik gemaakt van patronen als herkenningstekens. Daarom vraagt Prada in 2022 bescherming aan voor een zwart-wit herhalend patroon van de triangel voor tassen, kleding, textiel, sjaals en flesjes.

De Europese autoriteiten (en de Board of Appeal) weigeren het merk, omdat het patroon geen onderscheidend vermogen heeft. De consument ziet hierin geen herkenningstekens, maar eerder een decoratieve versiering. Dat de triangel wel als logo wordt aanvaard, is niet van belang. De jurisprudentie over vormmerken is leidend voor patroonmerken, dus de lijn van woord en beeldmerken wordt niet gevolgd.

Het publiek is niet gewend om in een patroon een merk te herkennen. Enkel wanneer het patroon aanzienlijk afwijkt van wat gebruikelijk is in de branche, kan het als merk worden geregistreerd. Dit patroon is een eenvoudige alledaagse vorm. Als Prada aanspraak had gemaakt op inburgering, dan was dit mogelijk wel aanvaard. Echter, de lat voor inburgering van een Uniemerk ligt extreem hoog. Claim daarom tijdig de merken- en modellenrechten in de landen nationaal (zoals de Benelux) waar het teken intensief wordt gebruikt.