Olympische Spelen en Ambush Marketing

Merkregistratie

Realiseer je dat iedere vorm van reclame binnen de stadions/ venues tijdens de Olympische Spelen en Paralympics verboden is. Zelfs op sportkledij mogen er nergens namen te zien zijn. Enkel de officiële sponsors krijgen het privilege om de Olympische symbolen te gebruiken. Om deze exclusiviteit te bewaren en de sponsors tevreden te houden, zet het IOC alles op alles om ambush marketing te voorkomen. Dit gebeurt wanneer een bedrijf op een slinkse manier een link legt naar het evenement om te profiteren van de media-aandacht, zonder daar toestemming of een cent voor te betalen.

Ambush marketing is zeker geen nieuw fenomeen; bedrijven proberen al tientallen jaren mee te surfen op de golven van grote sportevenementen. Daarom zijn de regels steeds strenger geworden. Om lokale initiatieven de kop in te drukken, kan het IOC zich beroepen op merkenrecht, de Franse Sport Code, en zelfs specifieke wetgeving tegen parasitisme en oneerlijke concurrentie. In mensentaal: er mag bijna niks.

Of het IOC ook effectief zal optreden, hangt af van verschillende factoren:

  • Wat zijn de bedoelingen van het bedrijf?
  • Willen ze gewoon meeliften op het succes van de Spelen of willen ze een officiële sponsor in het belachelijke trekken?
  • Heeft het bedrijf een officiële band met het evenement?
  • Worden er Olympische symbolen gebruikt, zoals merken, logo’s, slogans, namen van organisaties of steden waar de Spelen plaatsvinden?
  • Kan de consument denken dat het bedrijf een echte Olympische sponsor is?
  • Kan de actie mogelijk schade toebrengen aan de reputatie van de Spelen of hun sponsors?

Do’s en Don’ts
Kort samengevat: er mag nauwelijks iets. Inhaken is altijd een risico, dus denk goed na.
Gebruik zeker niet:

  • Woorden zoals OLYMPIC
  • OLYMPISCHE SPELEN of OLYMPIADE.
  • Stadsnamen in combinatie met het jaartal van de Spelen.
  • Olympische symbolen zoals de vijf ringen, de vlam of logo’s van het IOC.
  • Afbeeldingen van atleten, wedstrijdfoto’s of sportlocaties.

Wat mag dan wel?
Vrijwel niets behalve hele algemene beelden.

  • Algemene beelden van een sporter (maar niet van een Olympische sporter).
  • Neutrale sportkleding (bijvoorbeeld een shirt met de Belgische kleuren, maar niet een officieel shirt).
  • Afbeeldingen van sporten op een neutrale locatie, zoals een gewone sporthal of een park (dus niet bij de echte plekken waard e sporten plaatsvinden).
  • Vermijd elke link met de Olympische Spelen.
    Het komt erop neer dat je heel voorzichtig moet zijn als je wilt inspelen op de Olympische Spelen.
    Eén verkeerde stap, en je hebt de IOC op je dak.