Normaal merkgebruik op social media

Merkregistratie

In Europa moet een geregistreerd merk na vijf jaar ook effectief gebruikt worden. Dit gebruik moet echt zijn, gericht op het vinden of behouden van een markt, en symbolisch gebruik volstaat niet. Zoniet, kunnen derden de doorhaling van het merk aanvragen. Tegenwoordig worden producten steeds vaker gepromoot via influencers op social media en websites. Valt dit ook onder normaal gebruik?

In een recente uitspraak heeft het EU-Gerecht bevestigd dat dit inderdaad het geval is. Europese autoriteiten hebben vaak geoordeeld dat gebruik op social media (zoals Facebook, Instagram, YouTube en Twitter) niet relevant is omdat dit niets zegt over de perceptie van de consument en de werkelijke verkoop (marktaandeel). Dat is een fout uitgangspunt. Het gaat erom of het totale gebruik voldoende is om normaal gebruik aan te tonen. Social media kan daarbij dus een relevante factor zijn, vooral als dit het voornaamste kanaal is voor de promotie van zulke producten.

Deze belangrijke uitspraak brengt de rechtspraak een stap dichter bij de realiteit. Social media en online gebruik zijn namelijk een integraal onderdeel van de positionering van bedrijven en producten. We zijn blij dat de Europese autoriteiten dit nu ook beginnen in te zien.