HART – belang merkonderzoek voor registratie merk

Merkregistratie

Afgelopen zomer kondigde Museum Hermitage Amsterdam haar naamswijziging aan. Het museum wilde niet langer worden geassocieerd met Rusland. De nieuwe naam HART viel niet in goede aarde bij het Belgische kunsttijdschrift HART. In 2006 had het bedrijf het logo vastgelegd voor drukwerk, reclame, culturele activiteiten en het publiceren van tijdschriften.

De Hermitage stelt dat beide merken prima naast elkaar kunnen bestaan, omdat beide bedrijven ieder op een eigen manier actief zijn in de beeldende kunst. Vlak voor het kort geding is de zaak toch geschikt.

Het Belgische kunsttijdschrift gaat verder onder de naam GLEAN. Over de overeenkomst mag niets bekend worden gemaakt, maar het moge duidelijk zijn: daar is waarschijnlijk bijzonder flink voor betaald gezien de sterke positie van het Belgische tijdschrift. Niet alleen de tekens zijn sterk overeenstemmend, ook de waren en diensten zijn soortgelijk.

De Hermitage heeft tevens de rechten op het oudere merk overgenomen. Slim, gezien de vele overige geregistreerde HART-merken in klasse 41. Wel een les voor iedereen: voorkom dit soort problemen en doe eerst merkonderzoek voordat je een nieuwe merknaam lanceert.