Sinds de jaren 60 brengt Dr. Martens schoenen/kisten op de markt. Een van de kenmerkende elementen zijn de contrasterende brede gele stiksels aan de rand van de dikke schoenzool. Omdat de gele stiksels werken als een herkenningsteken (net zoals de rode zool van Louboutin of het rode lipje van de Levi’s spijkerbroek), registreert Dr. Martens dit als positiemerk om meeliftende producten te kunnen aanpakken.
Als Van Haren met een vergelijkbare schoen komt, volgt er een rechtszaak. Van Haren stelt dat de gele stiksels geen merk kunnen zijn. Tevens start Van Haren een procedure bij de Benelux merkautoriteiten om het geregistreerde merk door te halen.
De rechter oordeelt dat de kans dat dit zal slagen, klein is. De rechter verwijst daarbij naar alle publicaties over de kenmerkende gele stiksels in kranten en modebladen sinds de jaren 90. Duidelijk blijkt daaruit dat het publiek hierin inmiddels wel een merk ziet (dat het merk is ingeburgerd). Het is dus geen versiering zoals Van Haren stelt, het is een geldig merk. Dat de stiksels bij Van Haren iets meer koper- of goudkleurig zijn, is niet relevant. De stiksels zijn overeenstemmend. Gevolg: een verbod voor Van Haren.