TOP 40 voor Belgische en Nederlandse Expats

Merken

Merkrechten geven bescherming tot aan de landsgrenzen. Als een andere partij gebruik maakt van een vergelijkbaar teken in een ander gebied, kun je dan daartegen optreden?

De Stichting Nederlandse Top 40 heeft haar merken ALARMSCHIJF, TIPPARADE en de logo’s TOP 40 geregistreerd in de Benelux. Een online radiostation in Spanje en in de USA, gericht op Belgische en Nederlandse expats, gebruikt deze tekens op social media en op de online zender. Inbreuk, stelt de stichting.

Gedaagde betwist dit. De online zender gebruikt de merken niet in de Benelux. De zender is alleen gericht op expats in het buitenland. Dit blijkt onder andere uit de advertenties. De rechtbank is het eens hiermee.

Voor inbreuk is van belang op welk land de zender zich richt. Dat een zender te ontvangen is in een land, is hiervoor onvoldoende. Gedaagde heeft onder andere een Amerikaans telefoonnummer, een logo met de USA (Spanje) erin, de uitzendtijden staan in Amerikaanse tijden en op de Facebookpagina staat vermeld dat de zender zich richt op expats in de regio. De zender richt zich dus op Nederlanders en Belgen in het buitenland. Dat valt niet onder de reikwijdte van de Benelux merken. Die rechten stoppen aan de grens. Het verbod wordt afgewezen.