Run op Nitro

Merken

PUMA heeft het Uniemerk NITRO, dat in 1997 werd aangevraagd, mogen gebruiken voor hun hardloopschoenen. In 2021 lanceerde PUMA de NITRO hardloopschoenenlijn. Een van hun grootste troeven is de tussenzool die geïnjecteerd is met stikstof, een techniek die ook door andere merken zoals Brooks, de marktleider in dit segment, wordt gebruikt.

Oorspronkelijk gebruikte Brooks in hun campagnes de term “nitrogen injected”, maar sinds 2022 spreken ze over “Nitro-Infused Softness” en gebruiken ze de slogan “Run on Nitro”. Dit zint Puma niet en zij beschuldigen Brooks van inbreuk.

In het kort geding wees de rechter de eis af, omdat NITRO geen onderscheidend vermogen heeft en enkel een kenmerk van de schoen aanduidt. Het Hof volgde deze redenering. Als merkhouder kan je derden niet verbieden het merk te gebruiken wanneer zij enkel een producteigenschap beschrijven, mits dit op een nette en gebruikelijke manier gebeurt. Je mag geen commerciële band suggereren met de merkhouder, niet profiteren van hun bekendheid, en hen ook niet in een kwaad daglicht stellen.

Brooks gebruikt het woord NITRO om aan te geven dat hun zolen zachter zijn door de stikstofinjectie (nitro foam). Soms combineren ze het woord met een klein gasflesje of het chemische symbool N2. De stikstofinjectie is de meest moderne techniek en wordt door veel fabrikanten gebruikt. Brooks plaatst de term altijd naast hun eigen merk en verklaart nadrukkelijk geen link te willen suggereren met Puma. Brooks is namelijk de marktleider en Puma een nieuwkomer. De eis van Puma werd afgewezen en zij moeten ook een deel van de juridische kosten van Brooks betalen.

Zelfs al is een merk ingeschreven, besef dat de beschermingsomvang beperkt is als het een beschrijvend merk betreft.