In 2015 introduceert The Body Shop in de Benelux een nieuw assortiment huidverzorgingsproducten onder de naam “GEHEIMEN VAN DE WERELD”. Het omvat 4 lijnen: ONTSPANNEND RITUEEL, OPPEPPEND RITUEEL, ZALIG RITUEEL en VERSTEVIGEND RITUEEL.
Rituals maakt uiteraard bezwaar tegen deze lancering. Sinds 2000 produceert en verkoopt het bedrijf wereldwijd verzorgingsproducten. Het merk is in veel landen geregistreerd, inclusief de Europese Unie. Uiteindelijk resulteert dit in een juridische strijd.
The Body Shop beweert dat ze het teken RITUALS niet als merk gebruikt, maar om aan te geven dat haar producten geschikt zijn voor behandelingen. Het publiek ziet dit echter als beschrijvend gebruik. Hoewel The Body Shop hier een punt heeft, levert puur beschrijvend gebruik geen inbreuk op het merk op.
De rechter is het hier echter niet mee eens. Door het woord RITUAL heel dominant weer te geven, in hoofdletters, een kader, een ander en groter lettertype en soms ook in een andere kleur, zal het publiek het woord als merk opvatten.
De merken zijn gelijkend. Omdat ze worden gebruikt voor identieke producten in hetzelfde marktsegment, kan de consument denken dat er een commerciële band is met Rituals (bijvoorbeeld een gezamenlijke actie). Gevolg: wat ons betreft een terecht verbod. Als je een woord beschrijvend wilt gebruiken, doe dat dan niet dominant en los van de tekst, omdat de consument dan kan denken dat dit om een (sub)merk gaat.