Monopolie op de kersenverpakking

Merken

Een merk is véél meer dan alleen een naam of een schoon logo. Ook een verpakking, een geluidje of zelfs een vorm kan als merk beschermd worden. Handig, want zo krijgt de eigenaar het alleenrecht om die specifieke teken te gebruiken. Maar hoe ver gaat die bescherming eigenlijk?

Neem nu de kersenbonbons van MIESZKO. Die hebben hun opvallende verpakking – een sappige rode kers die in de chocolade duikt op een paars-roze achtergrond – laten registreren als Uniemerk. Wanneer Nestlé met een gelijkaardige verpakking op de proppen komt, trekt MIESZKO aan de alarmbel. Nestlé wuift het weg: andere namen, andere stijl, niets aan de hand.

Maar het Gerecht denkt daar anders over. De snoepjes lijken als twee druppels water op elkaar, de rode kers springt in het oog en ook de namen “cherry” en “cherrissimo” liggen te dicht bij elkaar. PASSION klinkt dan nog eens weinig onderscheidend omdat het een smaak omschrijft. Omdat consumenten vaak niet veel aandacht schenken aan dit soort dagelijkse aankopen, is verwarring snel gemaakt. Nestlé grijpt dus naast zijn merkregistratie.