LACOSTE CROCODILE

Merken

Wanneer een merk wereldwijd wordt uitgerold, steken er vaak problemen de kop op. Soms blijkt dat aan de andere kant van de wereld al een gelijkaardig merk geregistreerd is. Omdat het niet bepaald interessant is om overal ter wereld met andere merknamen of logo’s te werken, besluiten beide partijen dan soms om naast elkaar te blijven bestaan — weliswaar onder bepaalde voorwaarden.
Het is dan van groot belang om goed na te denken over wat er allemaal in zo’n overeenkomst moet staan, en daarbij ook rekening te houden met wat er in de toekomst zou kunnen veranderen.

Sinds 1927 gebruikt Lacoste het logo met een geborduurde krokodil en het woord “Lacoste”. Dat logo is in heel wat landen officieel geregistreerd. Het Singaporese bedrijf Crocodile gebruikt ook een krokodil in zijn logo, en ook dat merk is in verschillende landen vastgelegd (onder meer in India). Na enkele rechtszaken – onder andere in Singapore en Japan – besluiten de twee bedrijven uiteindelijk de strijdbijl te begraven.
Ze tekenen een co-existentieovereenkomst, waarin ze verklaren dat hun merken naast elkaar mogen bestaan en dat ze elkaar niet meer juridisch zullen aanvallen. Dergelijke afspraken komen trouwens wel vaker voor bij merkenconflicten.

Jaren later vraagt Crocodile in India merkbescherming aan voor een vernieuwd logo. Lacoste maakt daar bezwaar tegen. De rechter beslist dat Crocodile weliswaar een ouder merk heeft in India, maar dat dit niet automatisch geldt voor alle mogelijke varianten – waaronder het nieuwe logo.
Lacoste haalt uiteindelijk zijn slag thuis. Het bedrijf had eerder enkel het beeldmerk van de krokodil (zonder tekst erbij) laten registreren. De overeenkomst die beide partijen destijds hadden getekend, gold in verschillende landen, maar India stond daar niet expliciet tussen.

Die uitspraak toont mooi aan hoe belangrijk het is om de symbolen en logo’s die een bedrijf gebruikt, goed te laten vastleggen. Het opstellen van een co-existentieovereenkomst is maatwerk: hou niet enkel rekening met hoe de zaken vandaag lopen, maar denk ook vooruit – naar wat er in de toekomst zou kunnen veranderen.