De Bulldog eist terecht vergoeding van Red Bull.

Merken

In 2007 begint Red Bull een zaak tegen de introductie van The Bulldog energydrinks. Waarom? Het merk The Bulldog lijkt te veel op Red Bull door het woord BULL. In 2010 volgt het Hof deze logica. Maar De Bulldog geeft niet op, trekt naar de Hoge Raad en uiteindelijk het Europese Hof. De Bulldog beweert een goede reden te hebben voor dit gebruik van het merk. Energydrinks zijn een logisch vervolg op wat er te koop is in een coffeeshop en het merk wordt al jarenlang op een eerlijke manier gebruikt. Uiteindelijk krijgt De Bulldog gelijk.
Omdat er geen inbreuk op het merk is geweest, probeert De Bulldog de schade (geschat op 49 miljoen) te verhalen op Red Bull. Red Bull heeft onrechtmatig gehandeld door De Bulldog te verbieden nog langer energydranken te verkopen onder haar merk. De rechter bevestigt dit. Dreigen met een verbod (waaraan de ander zich volgens het vonnis moet houden) is onrechtmatig als dat vonnis later wordt vernietigd. Door te dreigen is De Bulldog de kans op winst afgenomen. Op dit punt heeft De Bulldog alvast een overwinning behaald. Alleen de hoogte van de schade moet nog worden vastgesteld. Belangrijke les: dreig alleen met handhaving als een vonnis definitief is.