Cultureel erfgoed: Prada en Adidas

Merken

Geografische aanduidingen – je weet wel, die labels die zeggen dat Champagne écht uit Frankrijk komt of dat Goudse kaas alleen uit Gouda mag komen – dienen als een soort kwaliteitsstempel. Ze beschermen streekproducten met een rijke geschiedenis, vakmanschap en traditie. Vanaf 1 december kan zo’n erkenning ook worden aangevraagd voor ambachtelijke en industriële producten. En eerlijk gezegd: dat werd tijd.

De reden? Grote merken laten zich al te vaak “inspireren” door traditioneel erfgoed. Deze zomer haalden zowel Prada als Adidas de krantenkoppen met hun nieuwe sandalen die wel héél hard leken op traditionele ontwerpen. Prada’s model was bijna een kopie van de Indiase Kolhapuri-sandaal, terwijl Adidas er eentje lanceerde die sterk op de Mexicaanse Huarache trok. Inspiratie mag, natuurlijk, maar er zijn grenzen.

Adidas toonde zich alvast van zijn schoonste kant: het merk bood meteen zijn excuses aan en stuurde zelfs juristen ter plaatse om samen te werken met lokale ambachtslui en zo de traditie in ere te houden. Da’s pas respect! Prada daarentegen… tja, die zou daar nog een serieus lesje uit kunnen trekken. Cultureel erfgoed is geen inspiratiebron om zomaar leeg te plukken, maar iets om met trots te beschermen.