Airbnb merk deels doorgehaald

Merken, Merkregistratie


In 2010 liet Airbnb zijn merk registreren voor een hele reeks diensten: van online platform en reclame tot betalingsdiensten en uiteraard de verhuur van tijdelijke logies. In de EU moet een merk wel binnen de vijf jaar effectief gebruikt worden. Anders kunnen derden vragen dat het wordt doorgehaald.
Wanneer Airbnb bezwaar maakt tegen het merk AIRTASKER (voor o.a. software), dient de tegenpartij meteen een vordering tot doorhaling in wegens niet-normaal gebruik. De zaak belandt uiteindelijk bij het Gerecht van de EU. Dat beslist dat het merk Airbnb eigenlijk vooral gebruikt wordt voor een platform waar mensen logies van anderen kunnen boeken. Gevolg: het merk Airbnb wordt voor een groot stuk geschrapt. Ook voor diensten zoals reclame, betaalservice en nieuwsbrieven. Volgens het Gerecht dienen die enkel om het eigen platform te promoten, niet om diensten aan derden aan te bieden. Het merk blijft wel overeind voor ‘het organiseren van tijdelijke huisvesting’, maar vervalt voor ‘tijdelijke huisvesting’ zelf – want dat is wat de verhuurders doen, niet Airbnb. Een klein verschil in woorden, maar met grote gevolgen: het bepaalt of je merk geldig blijft of niet. Wil je zulke miserie vermijden en niet met lege handen achterblijven? Laat je merk registreren via een erkende merkengemachtigde.