Strategie bij uitrol new gTLD’s

Internet - online branding

Wereldwijd worden er periodiek nieuwe top level domeinnamen gelanceerd (het alternatief op de .COM). Voor Belgische bedrijven is dit natuurlijk ook relevant, omdat er al bijna 1,8 miljoen .BE domeinnamen zijn vastgelegd. Bij het bedenken van een nieuw merk voor een nieuw product, is vaak de domeinnaam al weg. Bieden de nieuwen toplevels, mogelijk een goed alternatief hiervoor?

Een kledingzaak die onder de naam LUCAS van start wil gaan, kan niet meer de URL LUCAS.BE laten registreren (want die is al geregistreerd door een kantoor- en bedrijfsinrichting). Wel vrij is nog LUCASFASHION.BE, niet optimaal maar second best. Voor al deze probleemgevallen zijn de nieuwe extensies een oplossing. Inmiddels zijn er al veel nieuwe namen beschikbaar (hetzij in de voorinschrijving, hetzij algemeen vrij). Naast geografische extensies zoals . VLAANDEREN en . BRUSSELS zijn er ook branche gerelateerde domeinnamen. Relevant voor Belgische bedrijven zijn: .ACCOUNTANTS, .FINANCE, .FITNESS, .GIFTS, .MARKETING, .MEDIA, .PRESS, .RESTAURANT en .WEBSITE.

Naast de registratie van de naam van het bedrijf is het aan te raden om voor de belangrijkste merken en zoekwoorden ook de URL vast te leggen. Bedenk dat namen die bestaan uit een paar letters (USG, DHL, BNP etc.), vaak heel snel weg zijn. Laat die daarom met voorrang in de Sunrise vastleggen. Voor ieder bedrijf geldt wel, bedenk nu een strategie. Wat moet er wel en wat moet er niet worden vastgelegd. De hoeveelheid nieuwe top level domeinnamen is namelijk te groot om alles te registreren. Contact uw eigen registrar tijdig om de favoriete domeinnamen vast te leggen.