Wanneer mag je het merk van de concurrent/marktleider als Adword gebruiken in een online campagne? Gedaagde heeft een onderzoek laten doen naar zijn eigen waterontharder (de Aquamag7000) en de Amfa4000 van 24Man. De vergelijkingstest is positief. Daar wil het bedrijf ruchtbaarheid aan geven. Als het zoekwoord Amfa4000 wordt ingetikt, verschijnen er advertenties met koppen als “Amfa4000 vs Aquamag 7000 – bekijk dit voor je aankoop”.
De advertentie komt uit op een website waar de testresultaten staan vermeld, met als conclusie dat de Aquamag7000 twee keer zo krachtig en goedkoper is dan de Amfa4000. Man24 maakt hiertegen bezwaar.
Regel is dat de gemiddelde internetgebruiker direct moet kunnen zien van wie de advertentie afkomstig is. Als in de kop direct beide merken worden weergegeven, dan is het duidelijk dat het hier om een test gaat van twee producten (waarvan een van de concurrent).
Dat het aanhakende bedrijf daardoor mogelijk meer producten verkoopt, is niet relevant. Dit mag gewoon. Er was ook een advertentie waarin alleen het merk van de concurrent stond. Dat mag dus niet. Dan is onduidelijk wat de relatie is tussen dat bedrijf en het merk van de concurrent. Gebruik merk concurrent mag, maar doe het wel zorgvuldig. (Bron beeld: website waterontkalkerkopen)