Babyvoeding blenders op bol.com

Internet - online branding, Modellenrecht

De Baby Bullet is een blender voor het maken van babyvoeding. De blender wordt geleverd met potjes om de babyvoeding in te bewaren en een receptenboekje. Op de maatbeker van de blender staat een vrolijk gezichtje. Om het design te beschermen, heeft de fabrikant hiervoor een Uniemodel geregistreerd.

OmniChannel promoot de Baby Bullet blenders via homeshopping programma’s bij RTL en SBS en biedt deze producten aan via verkoopplatforms als . Aan de blender is een EAN code gekoppeld. Ook andere aanbieders bij mogen die EAN code gebruiken als het om hetzelfde product gaat. Een ander/vergelijkbaar product aanbieden mag niet van , maar mag het ook juridisch niet?

OmniChannel ziet op dat haar Baby Bullet blender te koop is via een onbekende verkoper. Ze doet een proefaankoop, maar krijgt een ander product, de Happy Baby. Ook een blender met een vrolijk gezichtje. De rechter oordeelt dat het te koop aanbieden van een vergelijkbaar product onder de productpagina van Baby Bullet (met dezelfde EAN) een merkinbreuk en modelinbreuk is. Gevolg: algeheel verbod om via webshops en verkoopplatforms dit zo aan te bieden en een schadevergoeding betalen. (Bron beeld: uitspraak)