Restyling en registratie logo                                                                                                    

geen, Merken, Merkregistratie

Bedrijven gebruiken vaak logo’s om producten/diensten te promoten. Consumenten zien dit als een herkenningsteken. Daarom is het verstandig hiervoor merkbescherming te claimen. Echter, de realiteit is dat logo’s evolueren. Dat er om de paar jaar een kleine restyling is. Moet dan steeds voor ieder nieuw logo opnieuw een registratie worden aangevraagd? Nee, niet altijd, alleen is het wel slim dit te doen als het onderscheidend vermogen wordt aangetast.

Voor een likeur is een logo geregistreerd van een eekhoorn met daaromheen in een cirkel de woorden NUTTS ORIGINAL. Het bedrijf gebruikt het logo echter in een diapositieve vorm (dus zwarte achtergrond en witte eekhoorn), waarbij de cirkel met woorden vervangen is voor een oranje cirkel. Is dit rechtshandhavend gebruik? De merkautoriteiten oordelen dat de kleurvariaties (een diapositieve variant of kleurtoevoeging) het onderscheidend vermogen niet aantast. Het weglaten van de woorden en vervangen voor een oranje cirkel is wel cruciaal. Kort door de bocht, dit is een ander logo. Gebruik van het nieuwe logo houdt de merkrechten voor het oude logo niet in stand, dat wordt doorgehaald. Restyling: check een van onze juristen of het noodzakelijk is om het logo opnieuw te deponeren om de rechten in stand te houden.