Tijdens grote sportevenementen is het voor horecazaken aantrekkelijk om klanten te laten meegenieten van de wedstrijd. Maar mag dat eigenlijk zomaar?
Een wedstrijd bekijken in privésfeer is toegestaan, maar zodra het in een commerciële context gebeurt, ligt dat anders. Dan wordt de uitzending namelijk getoond aan een nieuw publiek. Dat geldt als een nieuwe openbaarmaking, waarvoor toestemming nodig is van de auteursrechthebbende, en daar moet je voor betalen.
Videma behartigt die rechten voor veel Nederlandse en commerciële zenders. Een medewerker van Videma stelde vast dat de EK-wedstrijd Nederland–Polen op tv te zien was in een eetcafé. Daarop stuurden ze een factuur naar de zaak. Het café vond dat onterecht: er was niemand aanwezig en ze waren enkel aan het poetsen. Volgens Videma doet dat er niet toe, want de deur stond open en het bordje met “OPEN” was verlicht.
De rechter gaf Videma gelijk. Het gaat er niet om of er effectief klanten aanwezig waren, maar of er een nieuw publiek bereikt zou kunnen worden. Doordat de deur open stond en het café als geopend werd aangeduid, was dat hier het geval.
Gevolg: de boete (lees: licentiekost) moet toch betaald worden.