GAME OF THRONES – DÖNER

Merken

Game of Thrones is één van de populairste reeksen van HBO. Sinds de lancering in 2011 is de serie alleen maar aan populariteit blijven winnen. Dat resulteerde in maar liefst 159 Emmy-nominaties (waarvan 59 gewonnen) en een vermelding in het Guinness World Record als “Most Emmy Award-winning drama series”. Naast de reeks zelf is er ook een hele lijn aan merchandising uitgebracht, en het merk wordt uitgebreid in licentie gegeven aan andere partijen (zoals bijvoorbeeld voor reizen langs de filmlocaties). Voor het grote publiek is Game of Thrones dan ook uitgegroeid tot een merk op zich – een herkenningsteken dat rechtstreeks gelinkt wordt aan de serie, zelfs wanneer het gebruikt wordt voor andere producten.

Wanneer het logo Game of Döner wordt aangevraagd voor onder meer restaurantdiensten, maakt HBO daar terecht bezwaar tegen. Beide merken beginnen met GAME OF, en zowel de D als de T hebben een gelijkaardige horizontale streep in het ontwerp. Het aangevraagde logo bevat bovendien een draak – iets wat op zich niets te maken heeft met restaurantdiensten, maar wél een duidelijke link legt naar de serie, waarin draken een belangrijke rol spelen.

Omdat Game of Thrones een sterke reputatie geniet, en gezien alle merchandising en licenties die ermee gepaard gaan, zal de consument automatisch een verband leggen met de reeks. Dit is een duidelijk voorbeeld van meeliften op het succes van een bekend merk, zonder daarvoor een vergoeding te betalen. Het merk wordt dan ook terecht geweigerd.