IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie

Merken, Merkregistratie

Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.

Wanneer in de EU het logo IKIKI wordt ingediend, maakt Ikea daar terecht bezwaar tegen. Ikea is een merk met een uitstekende reputatie in Zweden. Beide merken hebben een zwart kader met daarin een witte ovale vorm waarin het woord staat. Ook de woorden lijken sterk op elkaar (vier tegenover vijf letters). Gevolg: de aanvraag voor het merk wordt volledig geweigerd. Indien Ikea zich enkel op haar woordmerk had moeten beroepen, is het nog maar de vraag of zij de aanvraag had kunnen tegenhouden.