Facebookpost fataal voor modelbescherming

Modellenrecht, Overige - Algemeen

Wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt, botst de communicatieafdeling vaak met de juridische dienst. Vanuit zakelijk standpunt wil een bedrijf zo rap mogelijk naar buiten komen met de nieuwe innovatie om er meteen de vruchten van te plukken. De juridische dienst daarentegen wil alles waterdicht maken zodat concurrenten er niet mee gaan lopen. Die belangen kunnen serieus in elkaars weg zitten.

Zo bracht Elektrobud een nieuwe foodtruck op de markt, gebouwd op een tuktuk, en liet die vorm registreren via een Uniemodel. Voor zo’n registratie gelden wel de voorwaarden dat het model nieuw moet zijn en een eigen karakter moet hebben. Alleen: dit nieuwe model was eigenlijk maar een opgefriste versie van een oudere tuktuk.

Een paar jaar later wordt die registratie aangevochten omdat er drie jaar eerder al foto’s en berichten van die eerste versie op Facebook circuleerden. De verschillen tussen de twee tuktuks waren miniem (wat andere handgrepen en opbergvakken). Door die eerdere publicaties was het model eigenlijk niet meer nieuw. De algemene indruk van het oude en het vernieuwde model bleef grotendeels dezelfde. Resultaat: de registratie werd geschrapt.

De les? Zodra er een nieuw product in de maak is, ga op tijd samenzitten met de juridische dienst. Beslis of je je concurrentievoordeel wilt veiligstellen en regel je bescherming op tijd. Een postje op sociale media kan je zuur opbreken.