Tour de France eindelijk in beweging: sterker merk dan ooit

Merken

De Tour de France is veel meer dan een wielerwedstrijd. Het is een wereldwijd symbool van sport, passie en Franse trots. Niet verwonderlijk dus dat de organisator, Société du Tour de France (STF), al jaren actief haar merk beschermt. Niet enkel de naam Tour de France, maar ook iconische elementen zoals het logo en de bolletjestrui zijn juridisch geregistreerd.

Toch botste STF vaak op juridische grenzen. Belgische en Europese rechters erkenden het merk wel als “bekend”, maar enkel binnen de context van wielrennen. Dat beperkte de bescherming, vooral tegen creatieve meelifters die andere sportevenementen lanceerden onder gelijkaardige namen.

Recent kwam daar verandering in. De Franse Hoge Raad oordeelde in een zaak tegen Tour de France à la Rame (een roeirace), dat het merk Tour de France zó bekend is dat het bescherming geniet buiten het wielrennen. Het risico op merkinbreuk en verwatering is reëel.

Dit arrest is een gamechanger. STF kan voortaan ook in België en daarbuiten sterker optreden tegen ongeoorloofd gebruik. Zo gaat de juridische rit van de Tour de France eindelijk écht van start – met volle bescherming van haar merknaam.