Dit jaar heeft Hasbro bij het Amerikaanse merkenbureau merkbescherming gekregen voor de geur van haar Play-Doh klei. Het merk is aangevraagd voor: ‘a scent of a sweet, slightly musky, vanilla fragrance, with slight overtones of cherry, combined with the smell of a salted, wheat-based dough’. Al sinds 1956 wordt het product gemaakt met deze kenmerkende geur en ook in advertenties wordt daar soms naar verwezen (campagne 2013: Stop and Smell the PLAY-DOH). Hasbro toont (met ontzettend veel bewijs) aan dat de geur onderscheidend vermogen heeft gekregen en krijgt daarom hiervoor merkbescherming.
Maar zou dit nu ook lukken in Europa? Sinds bijna een jaar kunnen er bij de Europese merkautoriteiten ongebruikelijke merken worden geregistreerd. Denk daarbij aan hologrammen, patronen, filmpjes en multimedia merken. Onze collega Romy heeft hier afgelopen jaar onderzoek naar gedaan en haar scriptie over geschreven. Haar onderzoek toont aan dat naast patroonmerken vooral filmpjes met beeld en geluid erg populair zijn. Echter, geurmerken zijn er nog niet. De reden hiervoor is (kort door de bocht gezegd), dat een geur niet specifiek genoeg kan worden omschreven en weergegeven. Het Europese Hof heeft in een vergelijkbare zaak besloten, dat alleen een omschrijving in woorden en een scheikundige formule hiervoor onvoldoende is. Het zal daarom nog wel enige tijd duren eer geurmerken in de EU wel worden geaccepteerd. Echter, voor patronen, filmpjes etc. staat de deur wel wijd open.