Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo gewijzigd, dan kan het bedrijf tergvallen op de eerdere woordmerkregistratie. Echter, soms is een logo dusdanig ontworpen dat er vraagtekens kunnen komen over welk woord er nu staat. Om die reden moet een bedrijf altijd ook merkbescherming claimen voor het logo.
Als het oudere Duitse merk Lock een doorhalingsactie start tegen de Europese merkaanvraag LOCKMASTER (beide voorelektromotoren), gaat deze vraag spelen. Het oudere Duitse merk is als woordmerk vastgelegd en gebruiksplichtig. De merkhouder overlegt gewaarmerkte verklaringen van de directeur, een catalogus en foto’s van de producten. Overal is echter het logo te zien en nergens het woordmerk zelf. De Europese merkautoriteiten oordelen dat door de vorm van het tandwiel en de gestileerde L de gemiddelde consument niet het oudere woordmerk in het logo herkent. De doorhalingsactie wordt daarom afgewezen, omdat geen normaal gebruik van het woordmerk is aangetoond. Anticipeer hierop en vraag bij complexe logo’s ook standaard merkbescherming voor het logo naast het woordmerk.