Bergtop of Marlboro dakje

Merken

Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Het design van een (deel van) de verpakking kan ook heel goed als herkenningsteken werken. Omdat de consument hierin een merk herkent, registreren bedrijven vaak deze tekens. Verstandig, want aanhakers liggen altijd op de loer.

Als Masis Tabak voor haar sigarettenverpakkingen een merkaanvraag doet, maakt Philip Morris daar succesvol bezwaar tegen. Het rode dakje van Marlboro is namelijk als Uniemerk geregistreerd.

In de procedure staat de bekendheid van het rode dakje niet ter discussie. Masis betwist dat de merken overeenstemmend zijn. Het logo van Masis is een gestileerde weergave van twee bergen, de Mount Ararat (de berg waar de Ark van Noach is geland).

Het Gerecht gaat hier niet in mee. In het Marlboro logo valt de tekst weg. Eigenlijk zie je een rood dakje liggend op een witte driehoek. Het merk van Masis heeft bovenin een vergelijkbare donkere vorm die rust op twee witte driehoeken. Het publiek herkent in de vorm niet Mount Ararat. Voor het publiek zijn de merken overeenstemmend: merken met een witte driehoek.

Het feit dat Masis bij de aanvraag heeft omschreven dat het twee bergen voor stelt, is niet relevant. Het gaat om de perceptie van de consument die met het teken wordt geconfronteerd, niet om de intenties van de aanvrager. Dat het merk in vele andere landen wel is geregistreerd, is geen geldige reden om het merk in de EU te accepteren. Het Gerecht bevestigt dat het merk terecht is geweigerd. (Bron beeld: Uitspraak EUIPO)