Wanneer een merk wereldwijd wordt uitgerold, steken er vaak problemen de kop op. Soms blijkt dat aan de andere kant van de wereld al een gelijkaardig merk geregistreerd is. Omdat het niet bepaald interessant is om overal ter wereld met andere merknamen of logo’s te werken, besluiten beide partijen dan soms om naast elkaar te blijven bestaan — weliswaar onder bepaalde voorwaarden.
GAME OF THRONES – DÖNER
Game of Thrones is één van de populairste reeksen van HBO. Sinds de lancering in 2011 is de serie alleen maar aan populariteit blijven winnen. Dat resulteerde in maar liefst 159 Emmy-nominaties (waarvan 59 gewonnen) en een vermelding in het Guinness World Record als...
IKEA-IKIKI: belang van logoregistratie
Hele korte merken genieten maar een beperkte bescherming. Soms volstaat het al dat één of enkele letters verschillen om verwarring te vermijden. Daarom is het belangrijk dat ondernemingen niet enkel hun woordmerk registreren, maar ook alle andere communicatie-uitingen waarmee ze zich in de markt profileren. Ikea heeft naast het woordmerk ook het logo (het blauwe kader met de gele ovaal) geregistreerd, zowel in kleur als in zwart-wit.